Islamska duša in sovjetska zapuščina: Sprehod po Ufi, prestolnici Baškortostana

Erwann Pensec
Mnogi med vami verjetno še niste slišali za mesto Ufa, ki ima bogato zgodovino in kulturo, skupaj z velikim številom turističnih atrakcij. Ponovno smo na poti z Erwannom Pensecom, ki ga je pot tokrat zanesla v prestolnico republike Baškortostan.

Ob razmišljanju, kako najbolje preživeli podaljšan vikend, sem vedel samo to, da si želim iz Moskve, vendar sem imel težave določiti kraj, ki ga želim obiskati. V tako veliki državi, kot je Rusija, človek postane izbirčen. Nato sem se v enem trenutku, dan pred odhodom, spomnil, da bi lahko obiskal Ufo, ki leži 1.165 km jugovzhodno od Moskve in južno od Urala. Ufa je prestolnica Baškortostana.

Kljub temu, da gre za precej veliko mesto z 1,1 milijona prebivalci, je Ufa na splošno dokaj neznana, saj se ne omenja pogosto v ruskih medijih. Regija je pretežno muslimanska in predstavlja kulturni in zgodovinski center Baškirov, četrte največje etnične skupine v Rusiji, takoj za Rusi, Ukrajinci in Tatari.

Barvito potovanje

Nedolgo po vstopu na spalni vagon na vlaku sem spoznal 50-letno žensko po imenu Marija. Bila je debelušna ženka s svetlimi očmi in vedrega duha. Ko je izvedela, da sem neporočen Francoz, je poskrbela, da je za ta podatek izvedel cel vagon. Poskusila me je spoznati z mlado gospodično, ki je sedela v bližini in obenem razlagala, kako ji je žal, da ni tudi sama malo mlajša ...

Marija se namerava v nekaj mesecih upokojiti, oditi iz Moskve in se preseliti k družini v Čeljabinsk, mesto ki je trenutno najbolj znano po padcu meteorita leta 2013.

Zjutraj je vlak na hitro ustavil v Samari in Marija je izkoristila priložnost, da na postaji kupi nekaj posušenih rib, zavitih v časopisni papir. Nekateri pravijo, da ta tradicija izumira, vendar jaz nisem tako prepričan.

Medtem ko sem kosil z Marijo, sta se nama približali 10-letna deklica in njena mama, ki sta bili očarani nad prisotnostjo Francoza na vlaku. Kljub njenim mladim letom je bila Julija zelo zaposlena. Njene aktivnosti so vključevale šahovski krožek, pevska tekmovanja in sodelovanje na mednarodnem mladinskem taboru Artek na Krimu. Ima celo fotografije s tabora, kjer sedi zraven predsednika Putina. Sanja o tem, da bi nekoč obiskala Francijo. Prosila me je za podpis na notranji strani platnice svoje knjige (v bistvu sociološke raziskave), kjer so bili podpisi vojaških častnikov in mnogih znanih Rusov.

Vsi smo občudovali lepote Urala. Na poti smo uzrli slikovita mesteca in okoliške gore, ki so jih tu in tam razsvetlile luči. Po 22 urah je napočil čas slovesa. Končno sem prispel v Ufo!

Kontrasti baškirske identitete

Naslednjega dne sem se odpravil proti jugu, da bi si ogledal enega glavnih lokalnih spomenikov: kip Salavata Julajeva, baškirskega narodnega heroja in pesnika iz druge polovice 18. stoletja, ki se je udeležil kmečkega upora Jemeljana Pugačova v letih 1773-1775. Njegovo ime je povsod, celo na registrskih tablicah in na vseh možnih stavbah. Po njem je poimenovan tudi mestni hokejski klub.

Na poti sem opazil, da so vsi napisi, od avtobusnih postajališč do imen ulic napisani v ruščini in baškirščini. Vprašal sem starejšo mimoidočo, ali mnogi govorijo baškirsko. Čeprav jo je ona govorila tekoče, mi je povedala, da na žalost redki v mestu govorijo ta jezik.

Prispel sem na rob enega izmed hribov v Ufi. Ducat majhnih lesenih in naključno razporejenih hišk je stalo med grmičevjem in blatnimi stezami, ki so se vile med majo in reko Belaja. Ko sem se že nameraval podati v to neznano pokrajino, se mi je približala 80-letna ženska z vedrom v roki.

Teta Ljuda (pomanjševalnica za Ljudmila), kot se je predstavila, je delovala presenečeno, da me vidi na tej strmi in blatni potki s kamero v roki. Potem ko sva se spoznala, me je povabila do nje domov, da bi lahko občudoval razgled z njenega vrta. Bilo je nepopisno. Razgled mora biti poleti še dvakrat bolj spektakularen, ko je pokrajina pokrita z zelenjem.

Med kratkim pogovorom mi je stara gospa zagotovila, da mnogi tukaj še zmeraj govorijo baškirsko. Nato sem se odpravil v nasprotno smer proti hribu, kjer je stal kip Salavata Julajeva na njegovem ognjevitem konju.

Znašel sem se sredi ogromnega novega trga, ki so ga obdajale sodobne zgradbe. V eni izmed okoliških jurt je bila stalna razstava, posvečena lokalni kulturi, kjer mi je nek domačin razkazal narodno nošo, orodja, tradicionalne pripomočke in orožje, ki so ga uporabljali nomadi na tem območju.

Raznolika pokrajina

Za nekaj trenutkov sem se ustavil, pogledal okoli sebe in opazil čuden kontrast med tradicionalnimi jurtami, lesenimi hišami in brezhibnimi novimi zgradbami, ki so stale naokoli, obdane z, na žalost, kupi smeti. Rusija je dežela kontrastov in Baškortostan ni nobena izjema.

Povzpel sem se na vrh še enega hriba in odkril dobro ohranjen gozdnat park. Na drugi strani parka sem ugledal impresivni kip Julajeva, ki je bdel nad to republiko, velikosti ¼ Francije.

Razgled je bil spaktakularen in v daljavi je bilo moč slišati harmonikarja, kako igra.

Med prisluškovanjem številnih pogovorov okoli mene sem opazil, da je bila polovica njih v baškirščini, kar je zame bila potrditev, da jezik ne izumira. Kot Bretonec je vprašanje izumiranja jezikov zame še posebej pomembna tema.

Med sprehajanjem po ulicah sem prišel do Baškirskega državnega akademskega gledališča in Vrtov Aleksandra Matrosova, kjer je mnogo sovjetskih spomenikov. Sprehodil sem se po ulici ArtTerria z mnogimi sodobnimi skulpturami, ki so jih napravili umetniki iz vsega sveta.

Ujet med vojaško opremo in mošejami

Naslednji dan sem obiskal Jakutov park in se podal peš proti severu. Mesto je ogromno in premore vpadnice s šestimi pasov. Hodil sem mimo zelo prometne ceste, vzdolž katere so bile eklektične stavbe: stanovanjski bloki, sto let stare lesene koče z mojstrsko okrašenimi okenskimi okvirji, nenavadne sovjetske zgradbe, gromozanski barviti nakupovalni centri ...

Potem ko sem prehodil skoraj 7 km, sem prispel do prve postaje: trgovine s spominki, ki so mi jo priporočali prejšnji dan. Tukaj lahko najdete raznovrstne lokalne izdelke. Pogled mi je zastal na dveh predmetih. Prvi je bil kobiz (baškirska različica dromlje), drugi pa zastava Baškortostana, zato ker navadno prinesem zastavo iz vsakega kraja, ki ga obiščem.

Zadovoljen s svojimi nakupom sem se odpravil proti Parku zmage. Izstopil sem dve postaji pred svojo destinacijo, da bi lahko užival v sprehodu med iglavci in visokimi zgradbami. Atmosfera je bila živahna in praznična. Nekateri otroci so se igrali blizu fontane, medtem ko so se drugi vozili s skuterji, brcali žogo ali pihali milne mehurčke. Tik pred veličastno Državno tehnološko naftno univerzo na drugi strani parka je bila tržnica. Šel sem do stojnice s čaji in sladkarijami, saj se nisem mogel upreti mamljivemu vonju sveže hrane.

Nadaljeval sem naprej mimo impresivnih blokov in delavske soseske iz prejšnjega stoletja. Zdelo se mi je, da potujem nazaj v času. Od sovjetskih časov se tukaj ni kaj dosti spremenilo. Izkoristil sem priložnost, da se ustavim v majhni trgovinici in kupil bekkene (majhno pecivo, značilno za Baškortostan in Tatarstan), polnjene s krompirjem in navadnim komarčkom.

Na koncu sem prispel v Park zmage in naenkrat mi je postalo jasno od kod mu ime. Park je prepoln vojaških spomenikov v čast in spomin žrtvam in vojakom, pravih tankov, havbic in druge vojaške opreme.

Otroci uživajo dan na velikih zelenicah. V bistvu sem opazil, da je v mestu mnogo majhnih otrok v primerjavi z drugimi ruskimi mesti, ki sem jih obiskal. Ni me presenetilo, da ima Baškortostan od 85 ruskih federalnih enot 16. največjo rodnost. Malčki še posebej radi plezajo na tanke.

Ampak jaz nisem prišel sem občudovat smrtonosnega orožja. Mesto sem prepotoval, da bi videl edinstveno zgradbo, ki stoji samo par korakov od parka. To je mošeja Lala Tulpan, baškirski verski center. Ime mošeje se nanaša na tulipan, simbol turkovskih ljudi, in dva 53 m visoka minareta, ki sta oblikovana tako, da predstavljata cvetove.

Kulinarični, duhovni in intelektualni praznik

Zadnji dan v Ufi sem se odločil, da obiščem še en znameniti verski kraj – Tukajevsko mošejo. Zgrajena je bila leta 1830 in je prva mošeja v mestu. Do 20. let 20. stoletja je predstavljala središče ruskega islama. Sestavlja jo kompleks različnih zgradb, ki jih obdaja obzidje z bogato okrašenimi vrati in zidovi. Medtem ko sem bil v mošeji, je potekala poroka. Mladoporočenca sta pozirala za fotografijo pred glavnim dvoriščem.

Nato sem se odpravil proti mestnemu jedru, kjer sem odkril prelep vodnjak Sedmih deklet, ki je bil zgrajen v čast baškirskemu epu, ki govori zgodbo o sedmih mladih dekletih, ki so jih ugrabili banditi. Ko so morale izbrati med smrtjo in suženjstvom, so izbrale prvo, tako da so se utopile v jezeru. Nato se je, tako pravijo, na nebu pojavilo sedem novih zvezd.

V bližini je slikovit trg Verhnetorgovskaja ploščad, ki je obdan z novimi a očarljivimi zgradbami. Ta četrt premore številne trgovine in restavracije. Od tadžiškega prodajalca sem dobil mandlje in orehe po precej dobri ceni, kar me je spomnilo na to, da Srednja Azija ni daleč od tu. Nato sem prečkal trg in se sprehodil čez do vegetarijanske restavracije Sattvik.

Na tej točki mi je ostalo samo nekaj ur do mojega povratnega leta, zato sem opustil idejo, da bi obiskal še botanični vrt in se namesto tega napotil proti Narodnemu muzeju republike Baškortostan, ki je bil samo dve ulici stran in je eden najstarejših muzejev v Rusiji (odprli so ga leta 1864). Obiskovalci se lahko skozi umetnost seznanijo z lokalnimi navadami, zgodovino, geologijo in naravo.

Muzej je bil preprosto fascinanten in je imel neverjetno bogato in ohranjeno zbirko. Izvedel sem na primer to, da je nekoč v mestu na enem od hribov stal leseni kremelj in da je pred več milijoni let Baškortostan bil pod vodo. Nekateri današnji hribi so dejansko iz starodavnih koralnih grebenov.

Na žalost mi je zmanjkovalo časa. Nek zaposleni mi je svetoval, da naj si namesto sob iz sovjetskega obdobja raje ogledam zbirko, posvečeno tradicionalni baškirski kulturi.

Po odhodu iz hostla sem skočil na maršrutko, ki me je pripeljala do letališča. Neka starejša gospa, ki me je vprašala po uri, se je nato srčno poslovila od mene in mi zaželela vso srečo. Iz maršrutke se je še zadnjič odpiral pogled na široke ulice Ufe. Ujel sem celo mošejo Al Rahim, ki jo ravnokar gradijo. Ko bo dokončana, bo ena od najbolj impresivnih mošej v Rusiji.

Preberite še:

Raziskovanje ruske Arktike: divje popotovanje po polotoku Kola

Če bi radi uporabili vsebino s spletne strani Russia Beyond (delno ali v celoti), pri svoji objavi dodajte zraven še povezavo na prispevek na naši strani.

Spletna stran uporablja piškotke. Več informacij dobite tukaj .